neděle 4. září 2011



Prolog
Chtěl i nechtěl tomu osud a já jsem na vzdělávacím pobytu Erasmus. To co bylo tak jakoby mimo mě a myslel jsem si, že je to divný, se stalo skutečností a já se s Vámi mohu podělit o moje začátky půlročního pobývání v překrásném belgickém městě Gent. Mimochodem největším studentským městem v Belgii.

Příjezd(ta nudná povinná část)
Všechno začalo příletem do Brusselu a rychlým vystřízlivěním v podobě automatu na jízdenky, který prostě ty moje platební karty ne a ne přelouskat. Ráčil jsem se tedy zařadit mezi ostatní "hlupáky" formující frontu na párky...tedy pardon, na jízdenky do centra a na jakési hlavní vlakově/autobusové nádraží s šíleným názvem "Midi/Zuid". Následovalo vystřízlivění v podobě "blízkého setkání třetího druhu" - rozuměj belgickou náturou - čekání na autobus, jehož řidič si prostě řekl, že v neděli pracovat nehodlá a raději kolem nás projel, ani nemrkl. Půl hodinové vyhlížení autobusu se vyplatilo a já se mohl usadit na sedadlo v autobuse a odpočívat na skoro hodinové cestě do Brusselu. Po příjezdu na vlakově/autobusové nádraží mě opět přepadl schizofrenní pocit, že jsem zahnul kam jsem neměl a místo na nádraží jsem v obchodním centru. Neválet se všude zavazadla důvěřivých cestujících (vybavily se mi "zážitky" z Penn Station v NY), tak bych ani nepoznal, že jsem na nádraží. Ukazatele mi nic neříkaly a já šel tedy rovnou za nosem s přáním nalezení prodejny lístků nebo minimálně mapy. Druhá volba byla ta správná a já po několika zahnutích doprava (ne opravdu jsem nechodil k mému překvapení dokola) narazil na mapu, která říkala, že jsem před 50m prošel kolem automatů na jízdenky. Tyto automaty ale opět ignorovali moje karty a já musel jít zase do fronty "hlupáků". K mému štěstí byly tikety hned vedle nástupiště 15., odkud jel vlak naar Gent. Přišlo mi to až ironické, ale ten vlak, stejně jako autobus předtím, odmítal přijet a já musel čekat na další. No to už mě urgovala paní domácí, kde jsem a že na mě čeká na nádraží. Naskočil jsem na první vlak směr Gent a mohl se těšit pohledem na rozestavěné/rozbourané/nedodělané nádraží v Gentu - Sint Pieters Gent.

První dojem z Gentu aneb kolo sem, kolo tam...zima a ikea je tu všude
Ano je tomu tak jak čteš v nadpisu. Jestli se něčím může město Gent pyšnit, tak je to právě jeho podpora jízdy po dvou kolech jakéhokoli způsobu. Město je doslova protkáno sítí cyklostezek (po kterých mohou jezdit i malé motorky) a kolo tu má přednost před autem stejně jako chodec před autem u nás. Prostě jsou ekologicky zaměření a jako jejich hlavní dopravní prostředek je bráno právě kolo. Mohu se o tom přesvědčit dennodenně při CHŮZI na autobus, kdy na pětisetmetrovém úseku chodníku jsem jediný kdo jde pěšky. Ani po týdnu jsem na tom chodníku nepotkal nikoho jako já - tudíž člověka, který by šel pěšky.

Druhým dojmem, který mě hned zarazil je počasí. Na to, že bylo 28.8., tak teploměr se tu nepřehoupl přes 15°C. To jsou mi ty patery kraťasy, co mám v kufru, k ničemu. No pěkný skok to je.
Posledním dojmem je ten, že švédský nábytkář ikea vládne Belgii, minimálně tedy Gentu. Je to právě ta ikea, kde před čtvrt rokem vybuchly dvě "nálože" - chce se mi spíš říct petardy. Není cesty autobusem, aby někdo nejel s věšákem, skříní, botníkem, obrazem z obchodu s "moderním" nábytkem ikea. Už mi leze krkem, jak zařízení v mém pokoji je komplet z ikea. Dokonce i ty neskutečně tupé nože, co jsou v kuchyni, jsou z ikea. Postel, matrace, přikrývky, polštář, stolek, stůl, židle, lampa, poličky, zrcadlo, koš na prádlo, atd atd...vše toto je v mém pokoji z ikea! Viva ikea, kde bych bez tebe v tom Gentu bydlel! No doufám, že na koleji to bude lepší.
První dojmy z centra Gentu
Dojmy z města samotného jsou ve směs pozitivní a musím uznat, že město se "povedlo". Historie číší na každém kroku, ať už přecházíte vodní kanál, jdete kolem uzavřené vyhlášené restaurace, starého kina, budovy školy, středověkých katedrál a kostelů...prostě všude. Je to nádherné město, kde se v různých zákoutích nacházejí parky, parčíky, trávníky a nikde nečíhá policajt s plácačkou. Celé město je přizpůsobené studentům a tak jsou všude jídelny s levnými, ale i drahými pokrmy. Vynikající místo pro studenta, který si vždy najde místo pro bytí a odpočinek. Další dojmem je, že jsou všichni přátelští a nikdo nikam nepospíchá - tedy krom toho, že tu lidi na kolech jezdí jak blázni bez zábran a často je radši lepší se při přecházení silnice dívat po kolech, než po autech.


Epilog

No tak to by bylo pro začátek asi všechno, příště pokračování snad i nějaké fotky.


Stay tuned...

2 komentáře:

  1. Pedro esto es muy difícil de leer para personas que solo hablan Ingles (e) Español

    You SUCK!!! says Tomas while he does the dishes, the laundry and cleans the whole house :D

    OdpovědětVymazat
  2. Hola cuñada,
    no es mi problema porque yo soy checo :)
    next time in Czech/English for the part of the family that is to lazzy to learn czech :-P

    OdpovědětVymazat